عاجل
الخميس 28 مارس 2024
رئيس مجلس الادارة
رجب رزق
رئيس التحرير
سامي خليفة
الرئيسية القائمة البحث

رواد السوشيال ميديا يرفعون شعار "مش هنشحن".. المغردون ينتفضون ضد زيادة أسعار كروت الشحن.. نشطاء: هنقضيها جوابات وحمام زاجل.. وهنقاطع الحرامية.. وآخرون: عشان الحبيبة يهدوا شوية

صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

دشن رواد موقع التواصل الاجتماعي "تويتر" هاشتاج تحت عنوان "مش هنشحن" تضامنًا مع حملة مش هنشحن التي اطلقها احد الغاضبين من قرار فرض الضريبة على كروت الشحن لتزيد أسعارها بنسبة 22%، بهدف تحسين الخدمة على حد قول شركات الاتصالات.

ودعت الحملة أيضًا، إلى الامتناع عن شراء كروت شحن الخدمة، ودفع الفواتير نهائيًا، إلا للضرورة، بداية من يوم 30 سبتمبر، على أن يتم إغلاق الهواتف المحمولة لمدة 3 ساعات من التاسعة مساءً حتى 12 مساء، من تاريخ الانطلاق ذاته.

"عودة الحمام الزاجل"
واعربت سارة محمد، إحدى نشطاء موقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، عن تضامنها مع حملة مش هنشحن، قائلة:"الحمام الزاجل هيرجع وانا كده كده مش بشحن منغير حاجة".

وفى السياق ذاته علق مصطفى، ساخرًا:"مش هنشحن احسن والله احنا نقضيها جوابات وحمام زاجل بقى".

"مقاطعة للحرامية"
فيما طالب عزيز انبار، بتصدي المواطنين ضد الظلم والاستغلال، قائلًا:"مش هنشحن الشعب المصري لو سمع الكلام والله العظيم هيخسروا كتير جدًا".

وعلق:"مقاطعة للحرامية"
فيما أعرب سيف إيهاب، عن استياءه من زيادة أسعار كروت الشحن، متسائلًا:" يعني الكارت اللي بعشرة جنيه نشتريه بـ13 ويديك 9.50 رصيد ليه كدا؟".

وتابع:"حاجة زفت، ومش هنشحن".

"تحسين الخدمة"
وأصيبت هاجر، بصدمة إثر معرفتها بزيادة أسعار كروت الشحن، قائلة فى إطار ساخر:"الكروت غليت، ألطم ولا أجيب لطامة".

وعلق محمود عبد العاطى، ساخرًا على زيادة أسعار كروت الشحن بدعوى تحسين الخدمة، قائلًا:"بيقولك غلاء كروت الشحن لتحسين الخدمة، يعنى بدل ماتقولك عزيزي العميل هتقولك ايوه يابيبي".

ورفعت أمنية، شعار "مش هنشحن هو يشحن"، متعجبة من موقف جميع المعارضين لقرار زيادة كروت الشحن، مؤكدة أن موقف نشطاء موقع التواصل الاجتماعي مجرد هراء، قائلة:"كل واحد قال مش هنشحن وشحن النهاردة، ياجماعة انتوا بوء والدليل أن كل حاجة غليت، وعشان شركات الاتصالات ليها اكونتات فبتشتموهم هنا وخلاص".

"أحسن عشان الحبيبة يهدوا شوية"
بينما أعربت رنوشة راضي، إحدى نشطاء موقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، عن تأييدها لقرار زيادة أسعار كروت الشحن، قائلة:"أحسن عشان الحبيبة يهدوا شوية".