عاجل
الجمعة 29 مارس 2024
رئيس مجلس الادارة
رجب رزق
رئيس التحرير
سامي خليفة
الرئيسية القائمة البحث

حوار جرئ.. أحمد السقا: ولعوا فيا في فيلم "إبراهيم الأبيض".. وسأشارك في "الاختيار 3"

نيوز 24





أجرت الإعلامية لميس الحديدي خلال الساعات الأخيرة حوارا شيق مع الفنان أحمد السقا، تابعه "نيوز 24" وكشف فيه عن العديد من الأسرار بشأن أعماله الفنية.

وفيما يلي يقدم "نيوز 24" أبرز التصريحات التي أدلى بها أحمد السقا في الحوار:

- تعرضت لعدة إصابات أثناء تمثيلي لبعض الأفلام،ولا أستعين بـ"دوبلير" (بديل)، لتمثيل المشاهد الخطرة.


- لدي إصابة في رجلي أثناء تصوير أحد الأفلام، بجانب إصابته في عينه أثناء تصوير فيلم الجزيرة، وأنه أصيب بنزيف في المخ، واستعان بطائرة لنقله إلى القاهرة لتلقي العلاج مشيرا إلى أنه استخدم عين زجاجية لفترة قبل أن يستعيد بصره بشكل كامل.


- في فيلم المفروض إني بلبس بدلة درجة حرارتها 7 تحت الصفر وبعدين بيترش على الأماكن اللي باينة مني سبراي برضو درجة حرارته 7 تحت الصفر، ولازم في خلال 10 دقايق أصور عشان مايحصليش جلطات من التلج.

- عملت المشهد والمفروض أقعد 7 ثواني، وبعديها جاتلي هيستريا وجريت في اللوكيشن لحد ما حسيت بخبطة في دماغي وأندرو عمل كده عشان أفقد الوعي، وعدت المشهد ده 3 مرات وفيه مرة محدش دخل يطفيني وبعديها لقيت بركة مية في اللوكيشن طفيت نفسي فيها.

- أستعد للمشاركة في مسلسل الاختيار 3 في شهر رمضان المقبل، بمشاركة النجمين أحمد عز وكريم عبد العزيز.


- أقسم بالله لما ببقى نازل أعمل دور مهم وأنا حابه أول يوم وأول لحظة تصوير بتبقى رجلي بتخبط في بعضيها وكأنها أول مرة وبقي بترعش وإيدي مهتزة، وعلشان كدة لسه لحد دلوقتي حاسس إني تلميذ بفضل متوتر لحد مايحصل التدفق الفني.

- عدم شهرتي خلال فيلم شورت وفانلة وكاب لم تساعدنا في العثور على بطلة تقبل بالتمثيل أمامه، موضحًا أنهم أجروا اختبار كاميرا للفنانة نور التي كانت تعمل في مجال تصوير الإعلانات حينها.


- قدّمت في قسم الإنتاج بمعهد السينما وقسم الدراما بمعهد الفنون المسرحية، لكنّه رسب في امتحانات القبول بمعهد السينما.


- تعلمت من حياتي الزوجية أني مكنش متردد في قراراتي وأن أحياناً  ممكن يكون واحد بس منفرد بالقرارات ومسئول عنه بالذات في الحياة الزوجية فالزوجة هي ملكة البيت تعرف كل حاجة فيه ولكن في القرارات المصيرية  بناخد القرارات سوا يا واحد مننا ياخد القرار ويتحمل نتيجته والمسئولية.

- سواقين التاكسي في مصر صحابي.. أنا مبحبش السواقة، باحب أركب تاكسي وأرغي مع سواق التاكسي.


- باحب أركب ميكروباص في الشتاء.. بحب اشوف الناس بتتكلم إزاي وبتتعامل إزاي.. التفاصيل باحتفظ بها لإني باحتاجها بعد كده.

- تكريم الفنان وهو في سن صغيرة يضعه تحت المسؤولية، ويجعله يفكر بعقلية المبتدئ الذي يشق طريقه الفني.

- تلت مشواري الفضل فيه يرجع لمحمد هنيدي.. وناكر الجميل مايستحقش يعيش والدليل "صعيدي في الجامعة الأمريكية" ثم "همام في أمستردام".