عاجل
الجمعة 29 مارس 2024
رئيس مجلس الادارة
رجب رزق
رئيس التحرير
سامي خليفة
الرئيسية القائمة البحث

حوار تليفزيوني شيق.. مصطفى شوبير: أبويا رقم 1 في مصر.. وأنا مش بتاع قصف جبهات

نيوز 24


أجرى حارس الأهلي مصطفى شوبير حوارا مع برنامج الماتش الذي يقدمه الإعلامي هاني حتحوت على قناة صدى البلد، وكشف خلاله عدد من الأسرار.

وفيما يلي يقدم "نيوز 24" أبرز ما جاء في الحوار..

- أنا مش بتاع قصف جبهات ومش بتأكل عيش ولو قصفت جبهة وطلعت تريند أنا استفدت إيه؟ أنا مش ضامن بكرة فيه إيه، أنا مش هستفيد حاجة.

- لاعب سابق في الزمالك كان بيهاجمني، وبعد مباراة كلمني قالي معلش أنا هاجمتك علشان عندي مشاكل مع والدك في الشغل، بعدها هاجمني تاني وجه بعدها باركلي على الواتساب تاني، هو شخص متناقض مع نفسه جدًا، هرد عليه أقوله إيه؟.

- هم بيحاولوا يهزوا علاقتي بوالدي وأنه هو السبب في الهجوم عليا، لكن هو شرف ليا وأني ابنه ده فخر ليا ومش مظلوم بسببه.


- لا يوجد أي تواصل بيني ورمضان صبحي منذ رحيله عن الأهلي بالشكل السابق، مثله مثل أي لاعب يرحل.

- في لاعيبة بتتجنب الكلام معايا بسبب زعلهم من انتقاد والدي ليهم مثلًا، لكن دي على حسب طريقة تفكيرهم.

- ده شغله ومقدرش ألومه ومليش إني ألومه، لكن أنا مزعلتكش، شوبير هو الإعلامي رقم 1 وأي خبر بيقوله بيكون أنا اللي قايله له، ودي موجة بتتقال كل مرة أغلبها من جمهور الزمالك، شوبير إعلامي من قبل ما اتولد.

- علاقتي اتهزت بإمام عاشور بعد تصرفاته في مباراة الناشئين الشهيرة لأن الراجل ده غلط في النادي وفي والدي، فطبيعي علاقتي تتهز به.

- الأهلي بيكون زي القطر لما بيكسب، وفي الهزيمة الشائعات تحيط بكل عناصر الفريق الدوري، والفريق يواجه هذا الموسم تحديا مختلفا، والفوز على الزمالك بخماسية لا يعني استعادة اللقب فالعبرة بالخواتيم.


- البعض يقلل من قيمة الحارس الثالث، لكن هذا لا يشغلني، وتركيزي سيكون سبب نجاحي مع أول فرصة، كنت أملك عرضين للرحيل عن الأهلي في الصيف الماضي ووافقت من أجل المشاركة، لكن الأهلي رفض.


- كاسياس أول مباراة لعبها كانت نهائي كأس العالم عندما لعب لمدة 10 دقائق وبدأت مسيرته مع الفريق.


- بالنسبة لي فكرة الخروج على سبيل الإعارة في يناير المقبل أمر مقبول بالنسبة لي، لكن كل شيء في يد النادي والقرار الذي يراه مناسبا.

- كيروش الآن ضم محمد صبحي ومحمود جاد لمنتخب مصر، وهذا يعني أن الجميع يمتلك فرصة المشاركة إذا كان يلعب باستمرار، ومن الممكن إذا خرجت ولعبت أن أنافس محمد الشناوي في المنتخب.

- فايلر أثناء وجوده مع الأهلي أخبرني أن أدائي في التدريبات جيد، لكن الوقت لم يكن مناسبا للمشاركة، ورحل بعد ذلك دون أن يوضح متى يمكن أن أشارك.