ads
ads
ads
رئيس مجلس الادارة رجــب ر ز ق
رئيس التحرير سامي خليفة
ads

في حوار لبرنامج "صاحبة السعادة".. حنان مطاوع: تمردت على والدي.. وكنت بتكسف أخد من ماما مصروف

الثلاثاء 08-11 - 02:31 م
نيوز 24
حلت النجمة حنان مطاوع، ضيفة في برنامج " صاحبة السعادة " مع الفنانة والإعلامية إسعاد يونس، أمس الاثنين، على شاشة dmc، وتحدثت عن حياتها الفنية والخاصة.

واستعادت حنان مطاوع، ذكريات بدايتها في التمثيل، ومشاركتها في مسلسل "حديث الصباح والمساء"، قائلة: "المخرج محسن زايد كان عايز وجوه جديدة كتير، ولما شافني في الأفلام القصيرة اللى بدأت أعملها بعد ما روحت ورشة تمثيل قال البنت دي وشها مصري أوي وها تنفع في دور مطرية".


وأضافت حنان مطاوع بخصوص رد فعلها والدتها آنذاك خاصة أن والدها كان توفى: "كانت تشجعني على استحياء، في تلك الفترة، إلى أن أصبحت بعدها تشجعني بقوة وأبرز مشجعة ليا، وكانت طول الوقت باين عليها إنها عايزة تحقق حلمها فيا".


وتحدثت حنان مطاوع عن الأيام الأخيرة في حياة والدها الفنان الراحل كرم مطاوع قائلة "أثناء زيارة المخرج جلال الشرقاوي له وهو على سرير المرض، قال ليه البنت دي بتاعة فن، شيلوها من تجارة إنجليش ودخلوها معهد الفنون المسرحية".

عملت حنان مطاوع في وظيفة الترجمة كمرشدة سياحية وذلك أثناء دراستها الجامعية، قالت: "كنت بتكسف آخد من ماما مصروف، رغم اننا ما كناش محتاجين، فبالتالى حبيت أساعد ماما، رغم إنها مش محتاجة مني ده، لكن كنت بتكسف أقولها هاتي فلوس، وبالتالى حبيت خلال فترة الدراسة أترجم بالقطعة، وبقيت مترجمة، وباخد فلوس في المقابل".



وردًا على الشائعات التي طالت العائلة وقتها أن المعاش لم يكن يكفيهم وأمور من هذا القبيل قالت حنان مطاوع: "الحمد لله إن الوقت ده ما كانش فيه السوشيال ميديا كنت هأتبهدل".


قالت الفنانة حنان مطاوع، إن مسلسل "بت القبائل" يعد أول بطولة لها، متابعة أنه قد تم عرضه خارج الموسم الرمضاني:" أنا حبيت مسلسل بنت القبائل لأنه تناول قصة امرأة صعيدية،الدور فيه شوية خيال لأن مفيش ست صعيدية تتزعم القبيلة بدل أبوها فكان فيه جزء واقعي وجزء خيالي".


وتابعت: "مكنتش متخيلة حجم النجاح اللى ممكن يحققه المسلسل، ولما بنزل الشارع بلاقي الناس بتقولي: يا بنت القبائل"، وواصلت: "بحب مشهد فرح غنيت فيه أغنية محمد منير في عشق البنات باللهجة الصعيدية فكانت تجربة جديدة بالنسبالي وأنا لابسة لبس رجالي".


حاولت حنان مطاوع التمرد على والدها أثناء فترة الثانوية العامة، قائلة: "دخلت علمي رغم إنى مش حافظة جدول الضرب، علشان بس أتمرد على والدي اللى كان عايزني أدخل أدبى، لأني مش عارفة حاجة في العلمي، وبمجرد ما بدأت الدروس لقيت نفسي مش فاهمة حاجة".


وتابعت: "خدت قرار بعدها وبدلت وروحت أدبى، وبقيت من أوائل المدرسة، كنت جايبة تقريبا 80% وكان المجموع ده كبير جدا وقتها، بعدها دخلت كلية تجارة إنجليزي، واخترت قسم فيه حسابات كتير رغم إنى مش عارفة أى حاجة فى جداول الضرب زي ما قلت قبل كده".


يذكر أن حنان مطاوع عرض لها مؤخرًا، مسلسل "وجوه" والذي تكون من قصتين، كل قصة مكونة من 15 حلقة، وعرض خلال شهر رمضان الماضي، وقبلها شاركت في بطولة مسلسل "القاهرة كابول" والذي حقق نجاحًا كبيرًا وقت عرضه.



تعليقات Facebook

تعليقات نيوز 24

ads
ads
ads
ads
ads

استطلاع الرأى

بعد صفقات الأهلي والزمالك.. من الأقرب لحسم لقب موسم 2022- 2023؟

ads
ads