ads
ads
ads
رئيس مجلس الادارة رجــب ر ز ق
رئيس التحرير سامي خليفة
ads

فطارك عندنا.. "مطبخ العربية" يقدم طريقة عمل الأسباجتى بريش اللحم الضاني

الثلاثاء 13-04 - 01:13 م
المعكرونة السباجتي المعكرونة السباجتي بريش اللحم الضاني
أمنية بدر
طبق المكرونة الأسباجتي بقطع اللحم الضاني من الذ الأطباق اللي ممكن نحضرها بمنتهى السهولة في وقت قصير، وبالرغم من أن فكرة استخدام اللحم الضاني ممكن تحسسك أن الطبق ده محتاج جهد كبير الا ان استخدام ريش الخروف وتقديمها مع المكرونة يوفر لك كتير في الوقت والجهد.

المكونات: زيت زيتون، ريش ضاني، بصل مبشور ناعم، جزر مقطع، كرفس مفروم ناعم، شرائح ثوم، معجون الطماطم، طماطم مقشرة ومهروسة، فلفل اسود، ماء، حمّص مسلوق، مكرونة أسباجتي، إكليل الجبل طازج، الريحان المفروم، بقدونس أخضر مفروم، جبنة البرميزان المبشورة.

طريقة تحضير:
نسخن زيت الزيتون في حلة كبيرة على نار متوسطة ونضيف الريش الضاني ونسويها لمدة دقيقتين على كل جنب بعد كدا نرفعها من على النار ونحتفظ بيها على جنب.

نشوح البصل والجزر والكرفس في نفس الحلة على نار متوسطة لحد ما البصل يذبل وبعد كدا نضيف الثوم والأعشاب المفرومة ونسويها لمدة دقيقة.

نضيف معجون الطماطم ونطبخه لمدة دقيقتين مع التقليب وبعد كدا نضيف الملح والفلفل ونرجع الريش للحلة ونسويها لمدة دقيقة إضافية مع التقليب.

نضيف المياه وصوص الديمي جلاس ونزود النار ونخلي الصوص يغلي ببطيء لمدة 10 دقائق قبل ما نضيف الحمص والمكرونة للحلة، ونسيب الطبق يستوي لمدة 3 دقائق.

تعليقات Facebook

تعليقات نيوز 24

استطلاع الرأى

بعد صفقات الأهلي والزمالك.. من الأقرب لحسم لقب موسم 2022- 2023؟