عاجل
السبت 27 أبريل 2024
رئيس مجلس الادارة
رجب رزق
رئيس التحرير
سامي خليفة
الرئيسية القائمة البحث

"عضة أسد ولا نظرة حسد".. مشاهير دمرت "العين" حياتهم.. آخرهم بسمة وهبة

نيوز 24


على مدار الفترة الماضية، أرجع عدد من المشاهير مشكلات حياتهم للحسد الذي يتعرضون إليه من قبل الآخرين.

بسمة وهبة
كان آخر هؤلاء بسمة وهبة، حيث نشرت الإعلامية مقطع فيديو لها من داخل المستشفى أثناء التحضير للخضوع لعملية جراحية، وعلقت عليه برسالة مطولة، مؤكدة أن وراء كل صورة سعيدة أوقاتاً تعيسة ومؤلمة.

وأرفقت بسمة وهبة الفيديو بتعليق قائلة: "واحدة معرفة اتصلت بيا فمردتش عليها راحت بعتالي رسالة بتعاتبني فقلت لها معلش مش قادرة أتكلم لما أقدر حكلمك، راحت ردت عليه قالت لي آه مانتي مشغولة صحيح كل يوم في بلد وبتتفسحي، فعاوزه أقولها هي واللي زيها، إن أي صورة على السوشيال ميديا حلوة، وراها أوقات وحشة وأي صورة فيها سعادة، وراها أوقات تعاسة وألم، صحيح ممكن أكون مسافرة بس بعمل عملية، ممكن أكون مسافرة وفي عملية وفي البنج وحزينة".

وأضافت: "لأن صاحبتي ماتت قبلها بيومين حتى وأنا في البنج وتعبانة حزينة عليها وبدعيلها، وممكن أكون مسافرة اتعالج مش أتفسح، بس بما إني مسافرة لو ماعندكيش مانع أخرج قبل العملية وأتمشى في الشارع بعد العملية لو ما يضايقك ايش يعني، أحب أقولك إنت واللي زيك ربنا ما يحكم عليكي يا بنتي باللي في الواحد، واحمدي ربنا إنك مش مضطرة تسافري عشان تلاقي حل لمرض نادر من فضلكم، ارحمونا وسيبونا في حالنا وبلاش حسد، أنا صاحبتي وفاء ماتت من الحسد".

هنا الزاهد
وفي وقت سابق، نشر الفنان أحمد فهمي، صورة لزوجته الفنانة الشابة هنا الزاهد، وهي ترقد بالمستشفى، في أثناء شهر العسل، بعد زواجهما بـ9 أيام فقط، مؤكداً أن الحسد كان كلمة السر في مرض زوجته وقضاء ليلة في المستشفى.

وكتب فهمي، على الصورة التي نشرها قائلاً: "عامة أنا مليش في الحركات البيئة زي دي خالص ولا عمري كنت هجيب سيرة ولا أنزل صور زي دي وبقالي شوية بهزر مع صحابي الزملكاوية عالماتش، بس إحنا برا مصر، أنا وهنا بقالنا يومين بنروح لدكاترة عشان هنا تعبانة ودلوقتي رحنا لتالت مرة عشان تعبت تاني جداً... بجد فى ناس مركزة أوي أوي أوي معانا لدرجة أن في مهرجان (مش الجونة) كان من كام يوم مبيسألوش أي حد من الزملاء عن الجائزة اللي واخدها لأ بيسألوهم عننا وعن الفرح... بجد شكراً جداً لكل الناس اللي فرحانة لنا من قلبها وربنا يديمكو نعمة... أما بجد اللي مركزين أرجوكوا الحياة مش ناقصة... إحنا فى شهر العسل وبايتين أهو في المستشفى".

كريم أبو زيد
وفي نفس السياق، تعرض المطرب المصري كريم أبو زيد، لحادث بسيارته، وكتب وقتها عبر حسابه الشخصي على "تويتر" قائلاً: "باركولي عملت حادثة تاني دلوقتي، حسبي الله في كل واحد مركز معايا أكتر من نفسه، قدّر الله وما شاء فعل، الحمد لله".

فيفي عبده
كما أكدت الفنانة الاستعراضية فيفي عبده، أن إصابتها بنزيف حاد في المعدة العام 2011، كان بسبب الحسد، بعد انخفاض وزنها وعودتها للرقص وقتها.

منة فضالي
الفنانة الشابة منة فضالي، صرحت في مرات عدّة بأنها تخاف من الحسد، مؤكدة أنه خلال تصويرها مسلسل "ابن موت" تعرضت لحادث أصابها بكدمات في ذراعيها، واتهمت الحسد بأنه السبب في ذلك قائلة إنها تؤمن بالحسد، لأنه مذكور في القرآن، كما أنها ترتدي خرزة زرقاء لحمايتها.

إلهام شاهين
وفي عام 2015، أرجعت الفنانة إلهام شاهين سبب توقف فيلمها "يوم للستات" للحسد، حيث قالت: "الفيلم ده أصابته عين الحسود حيث توقف عدة مرات لأسباب متباينة، فتارة بسبب وفاة والدة المخرجة كاملة أبو ذكري، وأخرى بسبب إصابة إحدى الفنانات المشاركات، وثالثة بسبب انشغال نيللى كريم في مسلسلها، ومرة رابعة بسبب ظروف الطقس".