عاجل
السبت 20 أبريل 2024
رئيس مجلس الادارة
رجب رزق
رئيس التحرير
سامي خليفة
الرئيسية القائمة البحث

كلمتين وبس للراحل فؤاد المهندس وعمرو الليثي يتناول موضوع "احترام الوقت"

نيوز 24

تناولت حلقة اليوم الثلاثاء من البرنامج الإذاعي الشهير « كلمتين وبس»، بشبكة البرنامج العام، والتي جاءت تحت عنوان "احترام الوقت" وآثره على المجتمع . 

ويقول الفنان الراحل فؤاد المهندس قعد سيد افندى يفكر فى احوال الناس لاحظ ان الناس بتسرع فى اللى المفروض تبطئ فيه و تبطئ فى اللى المفروض تسرع فيه ، فى الشارع مثلا تلاقى العربيات ماشية بسرعة ليه ما تفهمش ، وفى المستشفى حالات خطرة ومستعجلة وناس تعبانة وتلاقي الناس ماشيه على قشر بيض و بتتحرك ببطئ كان السرعة مش مطلوبة ليرد عليه عمرو الليثى ما هى الناس دى يا استاذ فؤاد اللى وصفها الشاعر سيد حجاب و قال ناس معنده نفسها فيها كل حاجة و عكسها ، مشكلتنا الازلية يا استاذ فؤاد احترام الوقت . 

برنامج «كلمتين وبس»، حكايات عصرية من الحياة اليومية يقدمها الدكتور عمرو الليثي عن رائعة أستاذ الكوميديا فؤاد المهندس، في قالب جديد يجمع بين الفنان الكبير فؤاد المهندس والإعلامي عمرو الليثي في حوار ودويتو إذاعي شيق بين الماضي والحاضر، يدور حول مشاكل وهموم المجتمع المصري زمان وما يجري الآن . 

البرنامج في صورته العصرية يكتبه الكاتب الصحفي محمد الشبه ويخرجه تامر حسني ويذاع على شبكة البرنامج العام في نفس توقيت إذاعته الذي اعتاد عليه ملايين المستمعين لسنوات طويلة .