عاجل
الخميس 18 أبريل 2024
رئيس مجلس الادارة
رجب رزق
رئيس التحرير
سامي خليفة
الرئيسية القائمة البحث

الليثي وصيام يتحدثا عن نجيب الريحانى في برنامج الحلواني بالشرق الأوسط

نيوز 24

تتناول حلقة اليوم الاحد من برنامج " الحلواني " للإعلامي الكبير د. عمرو الليثي والفنان القدير احمد صيام، الحديث عن حلوانى جديد من اللى بنوا مجد وعظمة مصر في كافة المجالات، وحلقة اليوم تحدثت عن الفنان الكبير نجيب الريحانى.

وقال عمرو الليثى ان اسمه الاصلي نجیب الیاس ریحانه، ومكانش اصلا مصري، ابوه كان عراقي من الموصل واتى الى مصر وعاش فیھا واتجوز مصریة من باب الشعریة

وعقب احمد صيام ماھو نجیب ریحانه، بقى نجیب الریحاني، عشان نطقھا سھل، وبعدین سي عمر، اقصد سي نجیب، كان ھوه شخصیا مصري واتولد في بیت عیلة والدته في باب الشعریة واتعلم في مدرسة الفریر .  

واضاف الليثى ماھو عشان تعلیمه الفرنساوي كان بیحب مسرح مولییر ، ودا كان اشھر كاتب ساخر في فرنسا وقتھا ، ولما الریحاني كون فرقته مع بدیع خیري ، الفرقة قدمت مسرحیات فرنسیة كتیر باللغة العربیة..


و اضاف صیام آه بس الرجل ده كان عبقري بجد یاعمرو بیه، ومن كتر ماكان مصري قوي وشدید الوطنیة ، ناس كتیر لغایة النھارده مایعرفوش اصلا دیانته ولا ان ابوه اسمه الیاس ، .. مكانوش بیھتموا غیر بفنه .

وعقب عمرو الليثى دا حقیقي وماتنساش كمان یارمضان ان ھوه اللي جاب سید درویش من اسكندریة وعمل معاه ومع بدیع خیري اعمال غنائیة خالدة ، منھا مسرحیة فلفل ، ومسرحیة قولوا له .
و اضاف صیام وھوه برضه اللي جاب بدیعة مصابني من لبنان ، واتجوزھا وبعد كده عملت الكازینو المشھور بتاعھا اللي خرج اشھر فنانین مصر زي اسماعیل یاسین وبشارة واكیم ، واسمھان وتحیة كاریوكا وثریا حلمي وسعاد مكاوي وغیرھم كتیر .


ومن الجدير بالذكر ان برنامج " الحلواني" يرصد خلال حلقاته أسرار وكواليس تذاع لأول مرة عن أهم الشخصيات والمبدعين في كافة المجالات علي مدار التاريخ و أحياء المحروسة التاريخية .

يذاع برنامج «الحلونى » عبر إذاعة الشرق الأوسط في الساعة ٥.٢٥ قبل الإفطار والاعادة ٩.١٠ صباحا
من الاحد الي الخميس يوميا خلال شهر رمضان .

البرنامج من تقديم الإعلامي د. عمرو الليثى ويشارك في التمثيل به الفنان القدير أحمد صيام ويكتبه الكاتب الصحفي محمد الشبّه ويخرجه الإذاعي تامر حسنى