عاجل
الجمعة 26 أبريل 2024
رئيس مجلس الادارة
رجب رزق
رئيس التحرير
سامي خليفة
الرئيسية القائمة البحث

الليثي وصيام يتحدثا ببرنامج "الحلواني" عن جوهر الصقلى

نيوز 24

تناولت حلقة اليوم الاثنين من برنامج الحلوانى عبر اثير اذاعة الشرق الاوسط للإعلامي الكبير الدكتور عمرو الليثي والفنان أحمد صيام  ، القائد الفاطمى جوهر الصقلى اللى أسس القاهرة ، و اللى كان بيعمل كنفانى فى محل ابوه فى مدينة صقلية ، قبل ان  ینضم لجیش الخلیفة المنصور بالله ویبقى قائد عسكرى كبير فى جيش الفاطميين ، و هو اللى احضر الكنافة معاه مصر و اشتهرت هنا لنوع من الحلويات و لذلك انطلقت المقولة الشهير اللى بنى مصر كان حلوانى .

و اكبر شوارع حى الموسكى بالقاهرة يحمل اسم جوهر الصقلى ، و المصريين احبوه جدا ، لدرجة انهم كان بيدعوا له على المنابر ، و التاریخ في الفترة دي لم يكن يحدد جنسیات الناس على اساس البلد اللي اتولدوا فیھا ، ماكانش فیه حدود جغرافیة وجوازات وبطاقات ھویة ، وكتیر من الشخصیات المھمة في تاریخنا لم يكونوا أساسا مصریین بس انتموا لمصر وحبوھا جدا وعملوا فیھا حاجات عظیمة ، عشان كده المصریین ، احترموھم واعتبروھم ولاد بلد وكرموھم في التاریخ .

ويرصد البرنامج خلال حلقاته أسرار وكواليس تذاع لأول مرة الليثي وصيام يتحدثا ببرنامج " الحلواني " عن حلوانیة اللي بنوا مصر على مدى تاریخھا كانوا كتیر قوي ، ومش بس في السیاسة والمعارك الوطنیة ، لكن كان فیه حلوانیة  تانیین مبدعین بنوا عظمتھا وقوتھا الناعمة في كل المجالات .. علم وفن وأدب .. موسیقى وغناء . سینما ومسرح وشعر وفن تشكیلي وعمارة بدیعة ، وأوبرا وبالیه ..وحاجات كتیر قوي .

يذاع برنامج «الحلونى » عبر إذاعة الشرق الأوسط في الساعة ٥.٢٥ قبل الإفطار والاعادة ٩.١٠ صباحا من الاحد الي الخميس يوميا خلال شهر رمضان .

البرنامج من تقديم الإعلامي د. عمرو الليثى ويشارك في التمثيل به الفنان القدير أحمد صيام ويكتبه الكاتب الصحفي محمد الشبّه ويخرجه الإذاعي تامر حسنى